«Моє багатство –
рідна мова»
(Інтелектуальна гра)
Підготувала:
вчитель
початкових класів
Галаганівського
НВК
Снігурівського
р-ну
Миколаївської
обл
Гусак
С.В.
2018-2019н.р
«Моє багатство - рідна мова»
(Інтелектуальна
гра перевіряє знання)
Мета. Формувати розуміння
того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні
Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. спонукати прагнення учнів продемонструвати свої
знання та вміння з української мови
і літератури; вчити дітей культури
поведінки перед глядачами, бути цікавими для присутніх.
Розвивати навички
четвертокласників та п’ятикласників
застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; Пробудити
почуття національної гідності.
Виховувати любов до рідної
мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого,
українського, бажання розмовляти рідною мовою
Інтелектуальна гра
(Під музику в зал заходять учні,
одягнені в український одяг).
Дорогі діти, гості! Сьогодні ми зібралися в цій залі, щоб провести свято,
приурочене рідній мові
Батьківщина починається з батька і матері, з
оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з
подвір’я, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна - це наша
Батьківщина.
Тож
давайте поговоримо сьогодні про Україну,
про нашу рідну мову..
Люблю тебе, моя Вітчизно
мила,
Твої поля і небо голубе,
Бо ти дала для мене крила.
То як же не любить мені
тебе!
Люблю тебе я, мила
Україно!
І все зроблю, щоб ти
завжди цвіла.
Я буду вчитись в школі на
«відмінно»,
Щоб мною ти пишатися
могла!
На землі
великій
Є одна країна:
Гарна,
неповторна,
Красна,
як калина
І
живуть тут люди
Добрі,
працьовиті,
І
скажу, до речі,
Ще
й талановиті.
Землю
засівають.
І
пісні співають,
На
бандурі грають
І
вірші складають
Про
ліси і гори,
І
про синєє море,
Про
людей і квіти...
То
скажіть же, діти,
Що
це за країна?
Разом. Наша славна Україна!
Учні виконують пісню Пісня
«Добрий день, матусю Україно!»
Сьогодні 9 листопада, День української
писемності та мови – свято рідної мови. Першим до нас приходить слово… З
колисковою материнською піснею
тихою
казкою, доброю ласкою…
Є
в нашій мові слова пречудові:
Гарні
звертання, слова-привітання.
Треба
їх добре нам пам’ятати
І
повсякденно у мові вживати.
«Доброго
ранку!» і «Доброго дня!» -
Не
забувай говорити щодня.
А
як збираєшся спати лягати,
Не
забувай «На добраніч!» сказати!
Ще коли навіть дитятко в колибі,
Мама
навчає казати «Спасибі!»
Слово
чарівне відкриє нам казку.
Лише
скажи тепло й ніжно - «Будь ласка!»
«Прошу»,
Пробачте» і «Будьте здорові!»
Музика
лине у кожному слові,
Ще
й усміхнися при цьому чарівно.
Все,
як у казочці, зміниться дивно.
Настрій
поліпшиться, стане приємно,
Кожен
до тебе всміхнеться взаємно.
«Дякую!»
- слово частіше вживай
Слово подяки завжди пам’ятай,
Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити
свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі. Пропоную
гру «Інтелектуальна гра перевіряє знання». Отож, розпочнімо!
Перед нами змагатимуться за звання найкращий
знавець рідного слова 2 команди. Учні 4 та 5 класів. Зустрічаймо їх! ...
І конкурс «Візитка» Знайомство з командою. (Назва та девіз
команди)
Немає у
світі людини, яка не любила б або не чула казок. Ви, діти, знаєте багато з них.
Чи зможете відгадати деякі? Отже, розпочинаємо вікторину «З якої це казки?».
2. Розминка
«З якої це казки?».
1.
«Я за три копи куплена,
Упівбока
луплена.
Тупу-тупу
ногами,
Сколю
тебе рогами,
Ніжками
затопчу,
Хвостиком
замету,
Тут
тобі й смерть...» («Коза-Дереза»)
2.
«Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть
мене на крилята
Та
й понесіть до батенька.
А
в батенька їсти й пити,
Ще
й хороше походити». («Івасик-Телесик»)
3.
«Мій котику, мій братику!
Несе
мене лиса
За
кленові ліса,
За
крутії гори,
За
бистрії води...» («Котик і півник»)
4.
Далі казка ось така:
Знайшов
Півник колосок,
Змолов
борошна мішок,
Спік
негайно у печі
Пиріжки
та калачі,
Мишенят
не пригощав,
Бо
жоден із них не працював. («Колосок»)
3
конкурс « Мовна вікторина»
Кожній команді ставиться серія запитань, на
які треба відповісти. Виграє та команда, котра матиме більшу кількість правильних
відповідей .
Запитання для команди № 1
1. Як називається державна мова України ? (
українська)
2. Який знак ставимо у кінці питального
речення ? ( ? )
3. Як називаються слова з протилежним
значенням ?(антоніми)
4. . На які питання відповідають іменники?
(Хто?що?)
5. З яких частин складається текст? (Зачин,
основна частина, кінцівка.)
6. Скільки -н- у слові незрівнянний? (чотири)
7
Головні члени речення – це (підмет і присудок)
8
Особливий знак у слові В’ячеслав – це (апостроф)
9
Префікс у слові прекрасний – це ( пре-)
10 Список літер встановленого порядку – це
(алфавіт)
11 Остання буква у слові шістдесят – це (т)
12 Як перенести з рядка в рядок слово яма? (Це
слово не можна переносити)
13 Автор «Кобзаря» - ( Шевченко)
14 За чим визначається кількість складів у
слові? (За кількістю голосних.)
15 Скільки літер в українському алфавіті? (33)
16 Доберіть антонім до слова «добро» (зло)
17 Третій відмінок нашої мови – (давальний)
18 Частина слова після кореня, яка служить для
творення нових слів? (суфікс)
19 Назвіть голосні звуки української мови? (
А,О,У,И ,І ,Е)
Запитання для команди № 2
1. На які
питання відповідають дієслова? (Що робити? що зробити? що робив?)
2. Слова зі спільним коренем?
(спільнокореневі)
3. Знак у кінці розповідного речення? (крапка)
4. . Як називаються слова близькі за
значенням?( синоніми)
5. Яка буква не передає звука ?( м’який знак)
6. Скільки
звуків позначає буквосполучення дж?(Один.)
7
Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
8 Стиль
у науці – це (науковий)
9
Змінна частина слова?( закінчення)
10 Розмова двох осіб – це (діалог)
11 Опис природи – це (пейзаж)
12 Нема України без верби і … (калини)
13 Частина слова перед коренем – це (префікс)
14 Остання буква у слові п’ятдесят – це (т)
15 Народні пісні про весну –це (веснянки)
16 Автор пісні-гімну «Ще не вмерла Україна»?
(Чубинський, Вербицький)
17 Назвіть п’яту букву алфавіту ( Г’)
18 Що стоїть в середині школи ? (буква О)
19 Чи ставиться апостроф у слові комп’ютер ?
(так)
Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у
кожного з нас, не завжди його помічаємо,
не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на
увазі?
Учні
(разом). Це наша рідна мова!
Скільки на землі мов? Скільки
народів — стільки й мов. Учені вважають, що на нашій планеті близько трьох тисяч
мов. З-поміж такої величезної кількості лише близько тридцяти мов користуються
найбільшою популярністю, тобто це ті мови, якими розмовляє більшість людей на
планеті.
Людина може знати дві,
три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
Рідна мова. І чується лагідний, теплий
голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось вміє промовляти такі
слова, як наші українські мами? Адже цілий світ визначає, що українська мова -
чудова, мелодійна, багата
А якими
прекрасними звертаннями до наших дорогих рідних мам, татусів, бабусь і дідусів
багата наша мова.
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і щирі, прекрасні слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко,
ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати
тепло.
Татку, татусеньку, таточко,
тату,
Кращого в світі немає
навкруг!
Татоньку, хочу тебе
обійняти,
Ти мій порадник,
заступник і друг!
Я до бабусі з любов'ю
звертаюсь
Бабцю, бабусю, бабуню
моя!
І до бабусиних рук
притуляюсь,
І відчуваю в них
лагідність я!
Щоб мій татусь міг
частіше всміхатись,
І щоб в душі його
сонце цвіло
Й до дідуся я іду по
науку:
Діду, дідуню, навчи в
світі жить!
Він на голівку кладе
свою руку,
Голос сріблястий
струмочком біжить
4
Конкурс «Найкмітливіший» Конкурс
капітанів
Почергово на кожний крок говоріть ввічливе
слово. Капітан якої команди назве більше і ввічливих слів, та команда перемогла
у конкурсі.
Багато
слів сказали ми про мову,
Чудову
нашу, материнську, калинову,
Яка
для нас – життєвий старт…
Адже
ж у нас сьогодні свято,
Тож
доречний тут і жарт…
Український
народ дуже любить жарти, усмішки. До вашої уваги кілька з них!
5.Конкурс «Читців усмішок»
Синаша
Приїхав в своє село
Із города синаша
І від порога заявив :
- Дай порубать, мамаша!
На сина очі підвела
Отетеріла мати :
-У мене зараз, як на гріх,
Нема чого рубати.
Оце провідував мене
Онук учора , Вова,
То він, спасибі, порубав
Усі геть-чисто дрова…
Синок осікся, а тоді :
-
Поїсти дайте, мамо…
-
Отак, синочку дорогий,
І говорив би прямо !
А то приїхати не встиг
Погостювати в суботу –
І вже хапаєшся мені
Одразу за роботу..
Мабуть,
хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно
він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази народно розмовної мови, як
приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною
мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються
вони – фразеологізмами, найяскравіше виражають національний характер
мови. І горе тому, хто ці вирази розуміє буквально:
Тому-то й
наступний наш конкурс має назву: «Прямо чи влучно».
6.Конкурс «Прямо
чи влучно».
Багата українська мова на фразеологізми — справжню
скарбницю українського народу. Вони допомагають зробити нашу мову яскравішою,
дотепнішою та цікавішою. Спробуйте пояснити значення деяких фразеологізмів
5 Фразеологізмів для команди № 1
1 Ламати голову -думати
2 Тинятись з
кутка в куток
–нічого не робити, нудьгувати
3 Пекти раки - червоніти
4 Гав
ловити – не слухати
5 Фразеологізмів для команди № 2
1 Втерти носа - перемогти
2 Зарубати на носі – запам’ятати
3 Накивати п’ятами -тікати
4 Водити за ніс - обманювати
Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це,
звідкіля і як?
Є в ній ліс- лісок-
лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак.
І така ж розкішна і
гнучка, як мрія.
Можна звідкіля і звідки,
Можна і звідкіль,
Є у ній хурделиця, віхола,
завія,
Завірюха, хуртовина, хуга,
заметіль…
7
конкурс « Відгадай»
Потрібно
відгадати про яку частину мови йдеться?
Завдання для команди №1
1 Я
приношу найбільше користі нашій матері Мові. Безумовно, що я. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви
всім істотам, предметам, подіям, яких
одягають у свої сім відмінків, два числа,
три роди і чотири відміни. У
реченні можу виступати будь-яким членом…
(
ІМЕННИК)
2 Без мене не знаєте, у якому році ви
народилися, скільки років живете на
світі . Ану, спробуйте без мене купити в крамниці бубликів, цукерок чи ще щось? Серед вас я не
пасу задніх, бо також маю відмінки,
числа, а часом і три роди. У сполученні з іменником буваю в реченні головним
або другорядним членом (ЧИСЛІВНИК)
Завдання
для команди №2
1 Без
моєї прикмети іменник не був би такий гарний і розумний. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмемо,
наприклад, речення : «Надійшла осінь».
Воно непоширене й просте. А запроси мене
до цього речення і побачиш, яке воно
гарне : «Надійшла осінь прекрасна,
багатобарвна, тепла, сонячна» . Я вказую і на
приналежність предмета певній особі, у реченні виступаю означенням і присудком.
(ПРИКМЕТНИК)
2 Я є тим механізмом, що вас усіх
запускає в дію. От, наприклад, іменник –
завод. Чи дізнаєтесь без мене, що він робить, або що з ним діється? Ні. А мої три часи в однині і
множині, думаєте, не мають великої
вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не мій минулий час. Окрім цього, своїм майбутнім
часом потішаю старих і малих, малюю перспективу завтрашнього життя. У реченні також виступаю головним і другорядним членом (ДІЄСЛОВО)
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе
навчить,
Усе розкриє і покаже,
В ній стільки слів, що й
не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч
знань.
Як правильно у світі жить
Прислів’я і приказки відображають споконвічну
спостережливість і мудрість українського народу. Недарма їх називають золотими
зернами народної мудрості.
8
конкурс «Я тобі , ти мені»
Команди
по черзі називають прислів’я про мову. Котра команда назве більше прислів’їв,
та переможе в цьому конкурсі
Прислів’я про мову
1 Більше діла – менше слів
2. Гостре словечко коле
сердечко.
3. Давши слово – держись, не давши – кріпись.
4. У кого рідна мова, в
того й душа здорова.
5. Від теплого слова і лід розмерзає.
6. Слів не розкидаєш, добру славу маєш.
7. Мудре слово в громаді вагоме.
8. Слово – не горобець, як вилетить, то вже
не спіймаєш.
9. Хто говорить – сіє, хто слухає – жне.
10. Слово до слова – зложиться мова
11.Умієш говорити – умій слухати
12. Краще
мовчати, ніж брехати
13. Мудрий
не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже
14. Умій
сказати, умій і змовчати
15. Давши
слово – держись, не давши – кріпись
16. Cлово –
не горобець, вилетить – не спіймаєш
17.Шабля
ранить голову, а слово – душу
18.Удар
забувається, а слово пам’ятається
19. Хто
мовчить, той двох навчить
20.Не кидай
словами, як пес хвостом
21. Їж борщ з грибами і держи язик за зубами
Бентежна,
тополина, калинова,
Не випита, не
вибрана до дна -
Це наша
українська рідна мова,
Немов бандури
вічної струна.
Гей, музики, веселіше грайте, а ви, любі діти, танцювати
починайте. Діти танцюють. Танець
Ми - українці
- велика родина,
Мова і пісня
у нас солов’їна.
Квітне в
садочках червона калина,
Рідна земля
для нас всіх - Україна.
Вже кінчилось
свято.
І прощатись
нам пора.
Ми бажаємо
Вітчизні.
Разом. Щастя, миру і добра.
Ось бачите,
діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш,
а їй немає ні кінця, ні краю.
Діти довели
усім присутнім, що вони розумні, кмітливі, веселі, працьовиті, талановиті, що
вони справжні школярі. Всіх нагороджую медаллю, яка засвідчує, що ви маєте
титул «Успішний школяр». Успіхів вам у навчанні.
Шановні батьки,
гості! Хочемо вас запевнити, що докладемо всіх зусиль, аби звеличити рідне
слово, рідну мову!
Лунає пісня «Це моя Україна»
СХОЖІ
Зайшов ослик до садка І зірвав листок з дубка. А Іванко із
городу:
—Нащо нищиш ти природу? І мерщій побіг в садок, Вирвав з
коренем дубок, Замахнувся на ослиська:
—Не підходь до саду й близько! А осел з-за огорожі:
—Ми з тобою, хлопче, схожі!
Грицько Бойко
ХТО КРИЧАВ?
Йшов з лікарні Гнат селом, А дружки й спитали:
—Що, брат, боляче було, Коли зуба рвали?
—Ні,— хлопчина їм сказав,— Не дуже боліло...
—А чого ж ти так горлав В лікаря щосили?
—Так то ж лікар заволав, Бо я став брикаться, Йому щипці
поламав
І... вкусив за пальця! Грицько Бойко
ФУТБОЛІСТИ
Грали на подвір'ї Хлопчаки в футбол. Петрик як ударив І
відразу — «гол»! М'яч в чужу квартиру Тільки зашумів: Пауза у хлопців, Петрик
занімів. Йде дідусь Кирило І несе м'яча:
—Чий це, признавайтесь! — Та гравці мовчать.
—А вікно розбилось? — Зважився Андрій.
—Дід мугикнув: — Ціле.
— Ціле? Значить, мій!
С. Гриценко
СХОЖІ
Зайшов ослик до садка І зірвав листок з дубка. А Іванко
із городу:
—Нащо нищиш ти природу? І мерщій побіг в садок, Вирвав з
коренем дубок, Замахнувся на ослиська:
—Не підходь до саду й близько! А осел з-за огорожі:
—Ми з тобою, хлопче, схожі!
Грицько Бойко
ХТО КРИЧАВ?
Йшов з лікарні Гнат селом, А дружки й спитали:
—Що, брат, боляче було, Коли зуба рвали?
—Ні,— хлопчина їм сказав,— Не дуже боліло...
—А чого ж ти так горлав В лікаря щосили?
—Так то ж лікар заволав, Бо я став брикаться, Йому щипці
поламав
І... вкусив за пальця! Грицько Бойко
ФУТБОЛІСТИ
Грали на подвір'ї Хлопчаки в футбол. Петрик як ударив І
відразу — «гол»! М'яч в чужу квартиру Тільки зашумів: Пауза у хлопців, Петрик
занімів. Йде дідусь Кирило І несе м'яча:
—Чий це, признавайтесь! — Та гравці мовчать.
—А вікно розбилось? — Зважився Андрій.
—Дід мугикнув: — Ціле.
— Ціле? Значить, мій!
С. Гриценко
Немає коментарів:
Дописати коментар